lördag 30 mars 2013

RoP med 32 kg

Efter att ha bemästrat 28 kilo förra veckan och ha vilat några dagar (eller, ja....vilat kanske var att ta i eftersom jag skrev en hemtenta i rättslära som inte kändes ett dugg vilosam) så drog jag i onsdags igång med vägen mot att bemästra 32 kilo.

Det första jag kan konstatera är att ska du köpa kettlebells finns det egentligen bara ett märke att välja på: de från DragonDoor (gärna via Kettlebell Center) eller StrongFirst (gärna via Tenacity) (i dagsläget vet jag inte vilket märke de kommer att saluföra eller hur kvaliteten blir, men jag är övertygad om att de kommer att vara väldigt bra). Det klot jag använder nu är ett från Gymleco, och tyvärr kan jag konstatera att jag lät snålheten bedra visheten när jag köpte det. Handtaget är för skrovligt (vilket alla deras klot verkar vara) och för brett och själva "öglan", det vill säga utrymmet mellan klotet och handtaget är på tok för stort vilket resulterar i att det inte är någon trevlig upplevelse att varken svinga (handtaget gör att man måste stå ovanligt brett) eller snatcha (precis som att det någonsin är det....)

Men man tager vad man haver och tills dess att jag införskaffar en riktigt 32-kilos så får jag klara mig med den jag har. Jag får trösta mig med insikten att om jag kan snatcha och cleana utan att få blåmärken på underarmarna med detta klot så kan jag göra det med vilket klot som helst.

Onsdagens pass blev:

 Lek med The Beast (swings och cleans och ett misslyckat försök att pressa)

Clean & Press: 1x(1/1+2/2+3/3), 4x(1/1+2/2+1/1) = 22 reps

Press: 40 kg (32+8)

Jag har modifierat de klassiska ETK-stegarna lite och inleder med 5 stegar på en gång. Jag inbillar mig att man anpassar sig bättre till den nya vikten om man lägger på en repetition per stege eftersom man lättare klarar ett större antal reps utan att riskera fail. Dessutom blir ökningen jämnare eftersom varje pass ökar med fem reps.

Kul att notera ett personbästa med en press på 40. Egentligen var det 32+8 jag pressade, och det kändes så lätt att jag först trodde att jag tagit ett för lätt klot. Känns som att 44 inte är långt borta.

Igår tränade jag lite halvinspirerat, det som är värt att nämna är väl mina pullups som blev 9+8+7+6+5 samt ett par set med 10 Clean & Jerks med en 24 kilos kula. Blev mest sugen att köra lite och dessa varvades med lite enarmssvingar.

Dagens pass blev således:

Pullups: 1x(1+2+3+4), 3x(1+2+3), 1x(1+2+1) = 32

Clean & Press: 5x(1/1+2/2+2/2) = 25 reps

Swing 32kg: 2x10

Av praktiska skäl varvade jag inte pullups och pressar, så därför gick jag lite på känslan och gjorde några extra reps. Av tidsskäl hann jag inte swinga mer än 2 set med tior. Ibland får man vara glad för det lilla.

Jag har ju lekt lite med kroppsviktsövningar och bland annat lyckats klara av en enarmsarmhävning (fråga mig inte hur, den var inte lätt och inte snygg) och något som jag noterat är att jag kan göra pistoler på höger ben men inte på vänster, vilket inte borde vara styrkerelaterat utan snarare en fråga om balans och brist på rörlighet. Jag har därför börjat jobba lite med att öka rörligheten i höfter och baksida lår och det ska bli spännande att se hur länge det tar innan jag kan göra pistoler även med vänstern. En bonus lär ju bli att formen på de jag gör med högerbenet lär förbättras, det är inte speciellt vackert idag.

Om allt går som det ska kör jag även igång med VPP så småningom. Men mer om det en annan dag.

Glad Påsk.

Power to You!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar